יום שני כ"ח בניסן, 24 באפריל

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

עשרת המכות באוכל של פסח

כל המאכלים המסורתיים האופניים לחגים היהודים, משמינים. אך פסח הוא ללא ספק החג הקשה מכולם למי שמתמודד עם דיאטה או מקפיד לשמור על משקלו. אבל גם הרזים מתלוננים על תחושת אי הנוחות שפוקדת אותם כתוצאה מעודף הקלוריות בכלל והשומניות בפרט שהם צרכו בפסח .

1. המצה: מצה= 4 פרוסות לחם קל= 2 נקודות. בנוסף, היא הרבה פחות משביעה מלחם כי היא מכילה פחות מים ולכן אנו אוכלים הרבה ממנה בהשוואה ללחם.
*הפתרון: חצי מצה בלבד לארוחה והרבה שתיה וירקות ליד.
2. הביצה: בפסח, בשל האיסור לאכול הרבה מהמזונות פחמימתיים, הביצה היא על תקן של דבק- משמשת להדבקה של כל מיני מזונות כמו פשטידות ולביבות (התחליפים של הפחמימות האהובות כמו אורז לחם ופסטה), לבל יתפרקו. לכן אנו אוכלים הרבה מאוד ביצים במהלך הפסח, הרבה יותר ממה שאנו משערים.  ביצה= 2 נקודות והרבה שומן וכולסטרול.
* הפתרון: לא לשכוח לקחת בחשבון את הביצים שבתוך מאכלי החג וכדאי להקפיד על הכמות הכללית חביתות, ביצים קשות וכו'
3. השמן: בפסח לא מפסיקים לטגן. בגלל העדר אורז, תירס, פסטה וכדומה בתפריט, הומצאו כל מיני תחליפים כמו לביבות המצה (מצבריט, בורמואלוס וכד'). כפית שמן תמימה מכילה 45 קלוריות/נקודה אחת. כל לביבה מכילה לפחות 3 כפיות שמן ומגיעה לכ- 250 קלוריות= 4 נקודות על פי שיטת הנקודות של שומרי משקל. טיגון בשמן גם אינו בריא כי הוא מחמצן את השמן.
* הפתרון: השתדלו להמעיט באכילת מזונות מטוגנים ואם בכל זאת כן מטגנים מומלץ להשתמש בתרסיס שמן ומחבת טפלון.
4. המנגל: בניגוד לדעה הרווחת, האש לא שורפת את השומן שעל הבשר. ובפסח אין פיתות אז אנחנו אוכלים אפילו יותר בשר מאשר בפיקניקים רגילים, מה שעולה לנו בהרבה נקודות מיותרות.
*  הפתרון: הכינו מראש שיפודי ירקות לפיקניק, דגים נפלאים לצלייה על מנגל כשהם עטופים ברדיד אלומיניום וממולא בעשבי תיבול. אכלו בשר הודו או פרגיות והשתדלו להימנע ממוצרי בשר שמנים כגון נקניקיות, המבורגר, קבב וכד'
5. ארוחות החג: במהלך פסח, אנו מבלים בממוצע 10 שעות נוספות סביב שולחן האוכל, אז מה הפלא שאנו משמינים ? ארוחות החג הרבות הן בילוי משפחתי ולכן ממושכות ומכילות מספר מנות רב והן עשירות מהרגיל.
*  הפתרון: להפגש עם חברים ומשפחה לבילויים אלטרנטיביים כמו טיולי פריחה, בילוי בספא, חוף הים. בארוחות החג, אכלו רק חלק מהמנות וקזזו את הנזק בארוחות אחרות באותו יום וכמובן הרבו בפעילות גופנית.
6. עוגיות הפסח, פיצוחים ופירות יבשים: עוגיות הפסח עשירות מאוד. הבוטנים והקוקוס הם שומנים בעיקרם ולכן עשירים יחסית- עוגייה אחת עולה לנו ב- 2.5 נקודות. הפיצוחים הם מרכיב שכיח באירוח ישראלי. ומאחר ואנו מארחים ומתארחים הרבה במהלך הפסח, נצטרך להתמודד עם הפיתוי הזה יותר מפעם אחת.  פיצוחים מכילים כ- 600 קלוריות (כ- 18 נקודות) ל- 100 ג'. ובינינו, מי יכול להפסיק אחרי 100 ג' ?
*  הפתרון: אכלו פירות טריים. אם בחרתם לאכול קינוחים אז בחרו את הכי "שווים" וכדאי לשקול לאכול אותם בשיטת ח.מ.ד [חצי מכל דבר]. השתדלו לוותר על הפירות היבשים והפיצוחים. אם הם בכל זאת הוגשו השתדלו להתרחק מהם פיזית ,כך קל יותר. את העוגיות הכלילו בתפריטכם על חשבון תקציב "הפינוקים".
7. ייסורי המצפון ורגשות האשם: אכילת יתר ותחושה של חוסר שליטה באכילה גורמת לאלה. ורגשות אלה גורמים לאכילה נוספת (כי ממילא הכול אבוד...).
* הפתרון: וותרו על רגשות האשם. מתחו קו לאחר זלילה והתחילו מחדש ללא ייסורי מצפון.כי תמיד הבקר הוא הזדמנות חדשה להצלחה.
8. הצום שנתחיל מחר: אחרי זלילה פרועה בד"כ אנחנו מחליטים לצום. חבל על הזמן, גם הצום יגמר בזלילה.
* הפתרון: וותרו על ההחלטה לצום. נהלו יומן אכילה במהלך החג, זה הרבה יותר יעיל כבלם לאכילה כי הוא נותן תמונה אמיתית ומאפשר תיקונים.
9.  העצירות: מצות גורמות לעצירות. בשל חוסר הנוזלים.
* הפתרון: למי שסובל מכך מדי שנה מומלץ לאכול כמות קטנה, להרבות בשתייה ולאכול מזונות עשירים בסיבים כמו ירקות ופירות יחד עם המצות על מנת למנוע עצירות.
10. הציפיות והאכזבות: קיווינו להמשיך לרזות אבל אנו לא מפסיקים לאכול?
*  הפתרון: לאור כל הנ"ל בואו ננמיך את הציפיות הנוגעות לירידה במשקל ונשאף לשמירה על המשקל במהלך החג כי זה הרבה יותר ראלי וניתן ליישום.  

חג שמח
שלכם
ענבל קרקו,
דיאטנית ראשית שומרי משקל






04.04.2008



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


סטרייסנד, ברברה

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק