יום שישי כ"ט בסיוון, 23 ביוני

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

חדש חדש חדש!!!

מנוע חיפוש עברי חדש פרץ למרחב הרשת ונקרא בישראל: 2Find. המנוע מצטרף לשני אחיו הבוגרים, גוגל-ישראל ומורפיקס בסריקת הרשת העברית בתקווה שיאיר פינות חשוכות חדשות ברשת.בשבועות הקרובים נערוך סקירה מקיפה אודותיו ובינתיים אתם מוזמנים להתנסות ולספר לנו על התרשמותכם.


יוצאים לדרך בחיפוש אחר המידע-מנועי חיפוש מהצד של הגולשים.

בכתבה הקודמת, עסקנו בהבנת דרכי איסוף המידע על ידי מנוע החיפוש, מהלך המתרחש באמצעות תוכנת רובוט וללא קשר לגולשים. כתבה זו, תעסוק באחזור המידע באמצעות הפניית שאילתות למסד הנתונים של המנוע. נשמע לכם סינית? אל דאגה כל המושגים המוזרים "יתורגמו" בהמשך!

אחזור מידע היא פעולה בה אנו מקבלים מידע מסוים ממאגר מידע לאחר תהליך של סינון ומיון המידע לפי בקשתנו. על מנת לבצע את פעולת האחזור עלינו להגדיר למאגר מה בדיוק אנו מחפשים. במנועי חיפוש אנו קוראים למאגר המידע "מסד נתונים" כשהמסד נוצר באמצעות אחסון נתונים אודות דפי web שנאספו על ידי האספן-רובוט של מנוע החיפוש.

כיצד אנו הגולשים מגדירים למנוע מה אנו מחפשים? בכל אתר של מנוע חיפוש, נמצאת חלונית החיפוש לתוכה אנו מקלידים מילה, מילים או ביטוי אותו אנו מחפשים (מחרוזת חיפוש), זו למעשה שאילתא .
מה עושה המנוע עם השאילתא שלנו? הוא אינו יוצא לחפש את המידע ברחבי הרשת,אלא מחפש התאמה בין השאילתא שלנו לבין המידע המאוחסן בבסיס הנתונים הפנימי. אם מצא התאמה נקבל תוצאות ואם לא מצא התאמה נקבל הודעה שלא נמצאו כל תוצאות.

כיצד נראות תוצאות אחזור המידע של מנוע?
תוצאות האחזור במנוע חיפוש מכילות בדרך כלל קטע קצר מדף הweb בו נמצאת או נמצאות המילים שחיפשנו וכמו כן כתובת הדף עם קישור אליו. ישנם מנועים כמו גוגל המציגים פרטים נוספים, על כך נספר באחת מרשימות ההמשך. לא נמצא בתוצאות האחזור תקציר של האתר או הדף, הערכה שלו, סיווג שלו בקטגוריה או כל פרט אחר שעובר עיבוד אנושי.

מה קובע את סדר הופעת התוצאות?
ברוב המנועים נקבע הדירוג לפי מידת ההתאמה למחרוזת החיפוש -והתוצאות מסודרות באופן דומה. התוצאה המתאימה ביותר מופיעה בראש הרשימה, והתוצאה המתאימה פחות מכולן בסופה. לכל מנוע שיטה שונה למדוד התאמת אתר או דף. שיטות דירוג התוצאות הן רבות. לדוגמא: דרך אחת היא לספור כמה פעמים מופיעה מילת החיפוש בדף המידע, מתוך הנחה שאם המילה מופיעה פעמים רבות בדף היא נושא מרכזי בו. דרך שנייה היא לספור כמה פעמים מופיעה מילת החיפוש בתחילת הדף, מתוך הנחה שהנושא מופיע בתחילת הדף. דרך שלישית היא למדוד את מס' הכניסות לאתר (מידת הפופולריות שלו). לרוב, השיטה המשמשת בכל מנוע ומנוע היא סוד מסחרי של בוני המנוע. בשיטות אלה משתמשים בתהליכי חישוב ושקלול (אלגוריתמים) ייחודיים וכן בלימוד התנהגותו של המחפש (יוריסטיקות) ובניסיון שנצבר.
מאחר ורוב מנועי החיפוש הם מיזמים כלכליים, חלק מהם דורשים ואף מקבלים תשלום מבעלי אתרים על מנת להעלות את אתרם לראש רשימת התוצאות. כך, תוצאות אחזור שהיו אובייקטיביות הופכות להיות כלי שיווקי לכל המרבה במחיר.

אחד הטיפים החשובים במידענות הוא כיצד להרכיב מחרוזת חיפוש טובה? על סוגים שונים של שאילתות נספר במאמר הבא.




15.09.2002



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


טורינג, מתיסון אלן

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק