יום שישי כ"ט בסיוון, 23 ביוני

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

לרזות בגיל של גדילה

אם הייתי צריכה לבחור שתי תקופות בחיים בהם התזונה הכי חשובה לבריאות, הייתי בוחרת בגיל הינקות- 0 עד שנה ובגיל ההתבגרות. בשתי תקופות אלה הגדילה בשיאה ולכן לתזונה תפקיד משמעותי בבניית הגוף.

האם ידעתם שבגיל שיא הצמיחה אתם צומחים לגובה בקצב מדהים של 8 ס"מ בשנה ?  אם תחלקו את זה ב- 12 חודשים תקבלו 2/3 ס"מ בכל חודש, לא פלא שההורים שלכם נדהמים כשכל 3 חודשים אתם טוענים שהנעליים החדשות לוחצות בבהונות.  לכל אחד מאיתנו יש גובה שיא אליו יוכל להגיע. גובה זה "מוכתב" לנו בגנים מיום הולדתנו ושום דבר לא ישנה אותו. שום דבר, פרט לתזונה לא נכונה בגיל הגדילה.

כשאנו גדלים לגובה הגוף זקוק לקלוריות, לחלבון, לסידן ולחומרי תזונה נוספים. חלבון למשל המצוי בבשר, עוף, דגים, ביצים, מוצרי חלב ומזונות נוספים הוא המרכיב החשוב ביותר לבניה של רקמות גוף חדשות. בהעדר כמות מספקת של חלבון בתזונה אנחנו לא גדלים כמו שצריך. אם בתזונה שלנו יש מספיק חלבון, אך אין מספיק קלוריות (כי אנחנו בדיאטה דרסטית), הגוף שלנו לא ינצל את החלבון לגדילה אלא ישתמש בו כמו ב"דלק"- ינצל אותו להפקת אנרגיה. גם במקרה זה הגדילה עלולה להיפגע. כשהעצמות מתארכות הגוף זקוק לכמויות גדולות של סידן על מנת למלא אותן בתוכן מוצק, כדי שלא ישברו. מחסור בסידן בגיל של גדילה עלול לגרום ליצירת עצמות פריכות. במקרה זה הסכנה לשברים בעצמות גדולה בהווה ובעיקר בעתיד בגיל המעבר (שבין בגרות לזקנה).

דיאטה לא מאוזנת בגיל הצמיחה מעמידה בסכנה את הצמיחה לגובה. כל דיאטות הכאסח (חצי צום) שבנות בגיל ההתבגרות עושות ללא הרף עלולות לפגוע בגדילה. אפשר לנצל את הגדילה המואצת בגיל ההתבגרות על מנת לרזות גם בלי דיאטה. אכילה של מזונות בריאים כמו בשר ועוף רזים, מוצרי חלב עד 5% שומן, פירות וירקות, ביצים ודגים, לחם מלא ודגנים מלאים יתרמו להרזיה מבלי לפגוע בגדילה.

 הפחתת אכילת הג'אנק פוד, הפסקת שתית משקאות ממותקים והגבלת ממתקים וחטיפים תבטל את הצורך בדיאטות כאסח על מנת לרזות. וחשוב לזכור: הרזיה בגיל של גדילה משמעותה שאין צורך להפחית קילוגרמים רבים על מנת להיות רזה יותר. כשהגובה שלנו עולה והמשקל יורד אפילו קצת, אנחנו הופכים לרזים הרבה יותר כי הרי המראה שלנו תלוי במשקלינו יחסית לגובה.    

שאלה ותשובה:
שמי יפית ואני בת 14. אני מרגישה שמנה למרות שהורי טוענים שאני לא. החלטתי לעשות דיאטה על מנת לרזות. האם תוכלי לתת לך כמה טיפים ?
 
יפית שלום. משאלתך אני מבינה שגם אם יש לך עודף משקל, הוא כנראה לא גדול. לכן אין צורך שתתחילי דיאטה במלוא מובן המילה, אלא שני מעט את תזונתך וכך תהפכי לרזה יותר. אל תציבי לעצמך מטרה של ירידה במשקל של 5 ק"ג בחודש. זה לא ראלי, לא נחוץ ועלול לפגוע בצמיחתך לגובה. השינויים שאני ממליצה לך לעשות הם:
• אם את שותה שתיה מתוקה כמו קולה, מיצים וכדומה החליפי אותם במים, סודה או שתיה דיאטטית.
• אכלי 3 ארוחות מסודרות ביום וביניהן הקציבי לך 2 ארוחות קטנות. נסי לא להיות רעבה על מנת שתוכלי לשלוט בכמות שאת אוכלת.
• אל תוותרי על אף קבוצת מזון. אכלי בשרים למיניהם דוגמת עוף, הודו דגים (לא מטוגנים), מוצרי חלב בד"כ עד 5% שומן, פירות, הרבה ירקות, לחם ודגנים (אורז, תירס וכו') ומעט שומנים צמחיים. 
• הקפידי לאכול 4-5 מוצרי חלב ביום על מנת לספק לגופך מספיק סידן.
• הפחיתי באופן משמעותי את תדירות האכילה של עוגות, עוגיות, ממתקים וחטיפים וגם את הכמויות.
• הקפידי לעסוק בפעילות גופנית כמו הליכה, שחיה, רכיבה על אופנים וכו'.
• מומלץ שתעזרי בגוף מקצועי שיסיע לך לרזות מעט מבלי לפגוע בבריאותך ובגדילתך.
 

שלכם
ענבל קרקו,
דיאטנית ראשית שומרי משקל





19.02.2005



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


טורינג, מתיסון אלן

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק