יום רביעי ב בניסן, 29 במרץ

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

נשות המגילה

סיפור המגילה, כמו הרבה סיפורים תנכ"יים עוסק בתוכנית שטנית להשמדת העם היהודי רק שהפעם, בניגוד לרוב סיפורי התנ"ך שנכתבו על ידי גברים כמובן, לנשים יש מקום מרכזי בסיפור.

אחשוורוש מוצג בסיפור כשליט ענק, מלך כל יכול שעסוק רוב הזמן במשתאות. בשושן הבירה שני ארמונות, ארמון המלך בו מתנהלים כל ענייני הממלכה וארמון הנשים הקרוי הרמון בו מתגוררות בצוותא המלכה ופלגשי המלך.

המלך כרגיל, עורך משתה ומבקש מושתי המלכה להגיע למשתה כשכתר לראשה.... (פסוק י') ושתי כפי שידוע לכם מסרבת ! רבותיי, אל תזלזלו בסירוב הזה. באותם ימים אשה היתה רכוש, קנו אותה בכסף, מה פתאום היא מסרבת?
על פי אחת הפרשנויות ושתי מתבקשת להגיע "בכתר מלכות"- כלומר עירומה כביום היוולדה.... אל תשכחו שאחשוורוש שיכור, כשיתפכח ויגלה שאשתו נראתה לעיני כל עירומה, רוב הסיכויים שיחרוץ את דינה למוות.

ושתי החכמה מוחלת על כבודה, מורדת ומסרבת להגיע. ברגע זה היא הופכת לאשה הראשונה והאחרונה בתנ"ך שמורדת בבעלה, למעשה היא הפמיניסטית (לוחמת לשיוויון זכויות האשה) הראשונה בתנ"ך.

והגברים איך הם מגיבים לסיפור המעשה??? אחשוורוש כועס כמובן, אך לא רק הוא, כל השרים נכנסים ללחץ, אם יתפרסם סיפורה של ושתי ברבים, יש חשש שגם נשים אחרות תמרודנה. הסירוב של ושתי הופך לבעיה ממלכתית, שסופה בקבלת ההחלטה על סילוק ושתי מההרמון.

אך אי אפשר הרמון בלי מלכה, מה עושים? בוחרים מלכה חדשה. איך? בתחרות יופי. שולחים כרוזים ל 127 מדינות ומפרסמים את הידיעה: דרושה צעירה יפה ובתולה.... נאספות כל הנערות לוועדת מיון ראשונית אותה עורך הגאי סריס המלך ובינהן אסתר היהודיה.

בפרק ב' פסוקים ח'-ט' מסופר לנו שהיא לא רק עוברת את הוועדה, אלא, היא מוצאת חן בעיני הגאי. מכאן הדרך למלכותה כמעט בטוחה, הגאי יעשה הכל על מנת שהיא תבחר. שלב ההכנות מתחיל, אסתר בת ה- 12-13 (גיל הנישואים באותה תקופה) צריכה להפוך ליפיפיה לפני הגעתה למלך. להיות יפה בעת העתיקה משמע להיות מלאה ודשנה, מה שאנו קוראים היום שמנה.... 12 חודשים אורך התהליך. ששה חודשים הנערה טובלת באמבט שמן המור וששה חודשים באמבט בושם עד שעורה נעשה ריחני ורך. תוך כדי כך מפטמים אותה בדברי מתיקה, פירות ומטעמים כיד המלך ואז, ביום המיועד נשלחת הנערה לחצר המלך.

בדרכה מההרמון לארמון נהגו לתת לנערה את כל מבוקשה. לאחר שנראו הנערות על ידי המלך הן נשלחות בחזרה להרמון עד לפעם הבאה שייקראו למלך או... שיבחרו למלוכה. מידי יום בכל ימות השנה עשו נערות את דרכן לחצר הארמון. כולן יפות, מלאות וריחניות, במה תהיה אסתר שונה מהן?

הגאי מייעץ לה לא לבקש דבר בדרכה אל המלך. אסתר עושה את דרכה לארמון, "משחקת אותה צנועה", לא מבקשת דבר ומיד מתחבבת על כל רואיה. השמועה מגיעה לארמון וגם לאוזנו של המלך וכשהוא פוגש בה, הוא מיד מתאהב בה ונושא אותה לאשה.

בינתיים עוברות כמה שנים, אסתר נהנית ממנעמי המלכות בזמן זה, המן, שר ראשי בממלכת פרס מחליט להשמיד את העם היהודי. אחשוורוש משתכנע למבצע במיוחד שכל כספם ורכושם של היהודים יתקבל לאוצר המלך. צו השמדה הוצא חתום על ידי המלך והתאריך נקבע לי"ד באדר. למרדכי, דודה של אסתר אסור לפגוש בה מאחר והיא אישה נשואה. ולכן מנסה מרדכי למשוך את תשומת לבה בכך שהוא מסתובב בשער הארמון בלבוש אבל על גופו, מעשה אסור בסביבת הארמון. השמועה מגיעה לאסתר שמיד שולחת לו בגדים. מרדכי מנצל את ההזדמנות להעברת מסר ישיר לאסתר אודות צו ההשמדה ובה הוא מבקש ממנה לגשת למלך ולהתחנן על חייה וחיי עמה.

ואסתר, טוב לה עם מנעמי המלכות, הפינוקים, האוכל הטוב, המשתאות וממש, אבל ממש לא מתחשק לה לוותר עליהם. היא עונה למרדכי שהרי יודע הוא שכל מי שניגש למלך ללא הזמנתו, אחת דינו - מוות, אלא אם כן הושיט זה את שרביט הזהב. בקיצור היא מתחמקת מהמשימה שהטיל עליה מרדכי.

מרדכי לא מוותר ועונה לה (פרק ד' פסוק יג') כך: גברתי היקרה, אל תנתקי את עצמך מהיהודים, כי אם לא תעזרי, העזרה תבוא ממקור אחר (הוא רומז לאלוהים), אז עמך יינצל ואת תאבדי. מרדכי בפירוש מאיים עליה ונוזף בה. אסתרק'ה נלחצת, מחליטה לצום שלושה ימים (מכאן מנהג תענית אסתר) ומחליטה ללכת למלך ויהי מה....

בשלב זה עוברת אסתר מהפך, מנערה מפונקת היא הופכת לאישה אמיצה וחכמה שמנהלת את כל מהלכיה בתבונה רבה. שימו לב מה היא עושה: כשהיא מגיעה למלך ללא הזמנה, היא מתקבלת בשמחה , אחשוורוש מושיט לה את שרביטו ומציע לה את חצי המלכות. היא, בצניעותה הרבה "רק" מבקשת להזמין אותו ואת המן למשתה מלכה שהיא עורכת בארמונה.

במשתה, כטוב לב המלך ביין הוא שוב מציע לה את מחצית מלכותו והיא משיבה בהזמנה למשתה נוסף. המן יוצא שמח וטוב לב מהמשתה, המלכה הזמינה אותו פעמיים למשתה שלה, המלך רומם אותו מעל כל השרים, מה עוד חסר לו?

רק מרדכי היהודי מעיז לקלקל את התמונה בכך שהוא מסרב להשתחוות למן בשער הארמון. המן מגיע עצבני לביתו מספר למשפחתו את קורותיו. בעצה אחת עם אשתו זרש ובני ביתו מחליט לתלות את המן על עץ גבוה.

לא יתכן שסיפור מקסים כזה ייגמר בלי סוף טוב, יד האלוהים התערבה בפרשייה ובלילה נדדה שנת המלך. כשהמלך ער נוהגים משרתיו להקריא לו מספרי דברי ימי מלכותו ושוב "במקרה" הם סיפרו לו את סיפור הצלת חייו מידי בגתן ותרש סריסיו על ידי מרדכי היהודי.
בבוקר קם המלך ומיד קרא לשרו הנאמן המן ושאל בעצתו לגבי הכבוד המגיע לאיש היקר בעיני המלך. המן שהיה בטוח שמדובר בו עצמו, הציע הצעות מופלגות הכוללות את לבוש המלך, רכיבה על סוס וכרוז המכריז :"ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו" למזלו הרע התברר לו שהאדם שזכה בכבוד הוא לא אחר מאשר מרדכי.

בקיצור, אחרי סיבוב משפיל בעיר עם מרדכי (אותו תכנן לתלות על עץ) חזר הביתה עייף ומתוסכל בכדי לגלות שם את סריסי המלך שנשלחו להביאו למשתה המלכה. ובמשתה, כטוב לב המלך ביין, שוב הוא פונה לאסתר שלנו ומציע לה את חצי המלכות. הפעם מגלה אסתר בגרות ומבקשת את הצלת עצמה ועמה. המלך המום מסיפור צו ההשמדה (עליו חתם בעצמו) ומיד מנסה לברר מי הוא אותו אדם שיזם את הגזירה. אסתר לא מתבלבלת ומפנה אצבע מאשימה אל המן.

אחשוורוש המופע יוצא לגינת הבית על מנת להירגע ובינתיים מתקרב המן לספה עליה שוכבת אסתר על מנת לבקש רחמים , בחוסר זהירותו נופל המן על הספה, באותו רגע נכנס אחשוורוש ומוצא את השר המאוס שוכב על אשתו. מה שעבר לו בראש לא צריך לנחש והוא מחליט באותו רגע להיפטר מהמן על ידי תלייתו על העץ שתכנן זה עבור מרדכי.

וצו ההשמדה? הצו בוטל על ידי אסתר ומרדכי שזכו לקבל את תפקידו הנישא של המן ולהשתמש בטבעת חותם המלך כרצונם. וליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר....

סיפור המגילה הוא סיפורן של שלוש נשים, ושתי- שעמדה על דעתה, הפמיניסטית הראשונה בתנ"ך, אסתר שהופכת מנערה מפונקת לאישה בוגרת שיודעת לכוון את מעשיה ותחבולותיה בחוכמה רבה תוך ניצול החולשות הגבריות וזרש - אשתו של המן המשחקת תפקיד של "האישה הקטנה" זו התומכת בכל מעשי בעלה ולכן כמעט לא מוזכרת במגילה. אגב, לאחר תליית המן נתלים גם כל עשרת בניו מהגדול פרשנדתא ועד לקטן ויזתא.

ומה עם זרש, מדוע לא תולים אותה? כי היא פשוט חסרת משמעות , לא חשובה..... תודה לדורית זינגר על השיעור המאלף.





02.03.2009



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


לא נמצאה ביוגרפיה

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק