יום רביעי ד בכסלו, 22 בנובמבר

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

1.2.03 אסון הקולומביה

הכל החל בשנת 1995, בה סיכמו ארה"ב וישראל על שיתוף פעולה בתחום חקר החלל והוחלט על שיתוף אסטרונאוט ישראלי בתוכנית החלל האמריקאית.

בתום תהליך מיון ארוך, נבחרו למשימה שני טייסי חיל האוויר- אילן רמון ומחליפו סא"ל יצחק מאיו. ביולי 1998 נשלחו השניים לארה"ב, שם הוכשרו במרכז החלל ע"ש ג'ונסון של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א לשמש כמומחי מטען במעבורת חלל .

מעבורת (space shuttle) היא מעין מטוס חלל, המשוגר באמצעות טיל אל החלל, עד שהיא מגיעה אל הגובה המתוכנן ונכנסת למסלול הקפה סביב כדור-הארץ. המעבורת נעה במהירות רבה ומקיפה את כדור-הארץ בכל שעה וחצי ולמעשה היא נמצאת בנפילה חופשית, המביאה לכך ששוררים בה תנאי חוסר-כבידה (בדומה למעלית הנופלת בתוך בניין ללא כבל, בה שוררת באופן רגעי נפילה חופשית ואותה תחושה של ריחוף ללא משקל).

המעבורת קטנה מאוד, כמחצית ממטוס ג'מבו רגיל - והמרחב הפנימי לאנשי הצוות מצומצם למדי. עיקר נפח המעבורת מהווה תא-המטען הגדול שלה, המשמש לנשיאה של לוויינים אל מסלולם או לצורך הבאתם ארצה לתיקונים. קולומביה היתה ערוכה לבצע משימות מדעיות שונות .

המראת המעבורת נדחתה שוב ושוב בשל תקלות שהתגלו במערכות שונות. כעבור כארבע וחצי שנים (16.01.2003) , המריאה הקולומביה לחלל כשעל סיפונה אילן רמון האסטרונאוט הישראלי הראשון. במהלך המשימה בת 16 הימים ביצע רמון ניסויים שונים עבור מוסדות מחקר ישראלים, ביניהם ניסוי שפיתחו תלמידי תיכון שנועד לבחון התפתחות גבישים בתנאי היעדר כבידה וניסוי בתחום אבק החלל מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

בראשון בפברואר 2003 ביום שבת החלה מעבורת "קולומביה" בתהליך החזרה לכדור הארץ. רמון וששת חבריו לצוות היו צפויים לנחות בשעה 16:16 (שעון ישראל). כרבע שעה לפני מועד הנחיתה אבד הקשר עם המעבורת. מאוחר יותר מסר דובר נאס"א שהמעבורת נראתה לאחרונה מעל טקסס, כשכמה שובלי עשן יוצאים ממנה והחשש הוא שמדובר ברסיסים.

בשעה 18:30 הודיעה נאס"א שאכן הרסיסים הם חלקי המעבורת. תקלה טכנית הביאה להתפרקות המעבורת בעת חזרתה לאטמוספירת כדור הארץ. כל שבעת אנשי הצוות, וביניהם רמון, נספו.

גופתו של רמון נמצאה בין שברי המעבורת שהתפזרו על פני מדינת טקסס, והוא הובא לקבורה בבית העלמין של נהלל.

אילן רמון הותיר אחריו אשה, רונה וארבעה ילדים, אסף (14), טל (12), יפתח (9) ונועה (5).
ועדת חקירה שהוקמה לאחר האסון קבעה שסיבת התפרקות המעבורת היא, כנראה, פיסת אריח בידוד שהתנתקה כבר במהלך ההמראה, פגעה בכנף המעבורת ויצרה בה חור. במהלך חזרת המעבורת לכדור הארץ הביא חור זה להתפרקות כנף המעבורת ולאחר מכן להתפרקות המעבורת כולה. על פי מסקנות הוועדה אנשי נאס"א היו מודעים לתקלה, אך לא העריכו נכונה את הסכנה הטמונה בה.




01.02.2009



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


דה-גול, שרל

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק