יום חמישי א בתשרי, 21 בספטמבר

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

'הסדר' שבליל הסדר בפסח

צביון החג ומנהגיו הושפעו מאורח החיים והתרבות ששלטה באותה תקופה. במאה האחרונה של הבית השני נתעצבו ונתגבשו אחדים ממנהגי ליל הסדר ואנו מקיימים אותם עד עצם היום הזה. סמלים ומנהגים עתיקים בהגדה מקורם באורח החיים היהודי שהושפע מהתרבות היוונית והרומית.

כשם שאנו היום מושפעים מהתרבות האמריקאית אוכלים המבורגר וצ'יפס, שותים קוקה- קולה ואוכלים בכלים חד פעמיים. הושפעו היהודים באותה תקופה מהתרבות הרומית.

הרומאים פתחו את הארוחה בנטילת ידים בעיקר יד ימין, שתו כוס יין, חולקו חטיפים ונאמרו ברכות. הסעודה הוגשה בטרקלין בו נטלו בשנית ידים. את הסעודה אכלו האורחים כשהם שרועים על מיטות מוצעות, (חצי שוכבים) כשזרוע שמאל תומכת ואוכלים ביד ימין ( מכאן הסבה לצד ימין בליל הסדר בעת שתית כוס היין). צורת אכילה זו אופיינית לבני חורין לאדם חופשי, לעומת העבדים שישבו זקופים בשעת האוכל.

מנות האוכל הובאו על טסים והועברו מיד ליד. המעמד הגבוה אכל בצלחות כסף או זכוכית והמעמד הנמוך מכלי חרס שבהם גם בישלו. הכף והמזלג היו קיימים, אך רוב האנשים נהגו לאכול בידיים. לכן אחרי הארוחה נטלו ידיים פעם שניה במקביל לנטילת ידיים בהגדה. (מנהג רומאי נפוץ היה לנגב את הידיים על פרוות הכלבים שהיו מסתובבים מתחת לשולחן).

לקינוח, לפרפרת - אפיקומן ביוונית, נאכלה תערובת של פירות ביין - החרוסת שלנו בליל הסדר. ואחריה נטילת ידיים בפעם השלישית. יש לציין כי באותה תקופה לא שתו משקאות קלים. המים בעולם הקדום לא היו ראויים לשתיה, על כן העדיפו לשתות יין מהול במים בדרך כלל יין פירות.

סדר שתית היין:
כוס ראשונה עם החטיפים אחרי נטילת ידים.
כוס שניה תוך כדי הארוחה ובציעת הלחם.
כוס שלילית לאחר הארוחה.
כוס רביעית לסיום הארוחה, כוס קפה ותה לא היו ידועים באותה תקופה . ארבע כוסות, כארבעת כוסות היין שבהגדה.
למרות שיהודים רבים חיקו את הרומאים הם נותרו נאמנים לאמונתם הדתית והמסורתית במשך אלפיים שנה.

ולענייננו, פסח בתקופה המודרנית של המאה -21
אחת הבעיות במאה שלנו שהפסח איבד את משמעותו הדתית לאומית והפך לחג האוכל. איננו פוסחים על המטעמים והמעדנים שמגישים לנו.
כיצד נשאר שפויים בחג הפסח?
המצות, המצות, הללו נראות כל כך תמימות ודקות אפשר לאכול מהם כמה שרוצים. לידיעתכם!
מצה שווה לשתי פרוסת לחם, מצה קלה שווה לפרוסת לחם אחת. במצה ישנם אותם הערכים הקלוריים שנמצאים בלחם רק שיצאו ממנה הנוזלים.
קיים נוהג אצל עדות מסוימות להרטיב את המצות, לעטוף במגבת ולאכול כשהן רכות. דבר המזמין אכילה לא מבוקרת של מצות.
לפעמים מה שאנו מורחים על המצה: חמאה, שוקולד, ריבה, גבינה צהובה משמין יותר מהמצה עצמה.
והקניידלך, הכופתאות שבמרק אינן כל כך תמימות הן עשויות מקמח מצה.
הישמרו מעוגות ובמיוחד מעוגת אגוזים - פיצוץ של קלוריות, העוגה הכי משמינה בטבע!!

אז מה אנו צריכים לצום בחג הפסח? לא!!
נאכל ונהנה בתנאי שנשלוט בכמויות שאנו אוכלים. נאכל את המאכלים שהכי אהובים עלינו ולא מכל הבא לפה הרבה ירקות והכי חשוב נצא לטיולים ברגל ונעשה פעילות גופנית.

אז פסח כשר ובריא
שלכם מיקה



מגוון הגדות לפסח

09.04.2009



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


ליאונרד כהן

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק