יום שבת כ"ז באב, 19 באוגוסט

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

כשיומני היקר פוגש את גוגל

מאז הכרזת עניין הרכישה של בלוגר על ידי גוגל נשאלה השאלה מדוע מנוע חיפוש מוביל כגוגל רכש את בלוגר שהוא אתר המספק סביבה אינטרנטית לכתיבת יומנים אישיים בעיקר. במהלך ימים אלו עלו השערות שונות לרכישה כגון: כניסת גוגל לתחום התוכן או הרחבת יכולות הפרסום של גוגל, השערות אלה אינן מתיישבות עם חזון המקימים של גוגל. מאחורי רכישת בלוגר מסתתרת חשיבה חדה וממוקדת אשר אפרוש אותה בפניכם בשורות הבאות.

ישנה סיבה מרכזית אחת לרכישת בלוגר על ידי גוגל.

הסיבה קשורה באופן ישיר לתחום בו עוסק גוגל והוא כמובן תחום החיפוש, כמי שעקב אחר מהלכי ההתפתחות של גוגל ומייסדיו בשנים המעטות בהן מנוע חיפוש זה קיים, ניתן לראות באופן ברור שהאסטרטגיה של גוגל היא אסטרטגיה של ביצוע חיפושים עבור הגולשים תוך כדי שילוב עסקים הנגזרים מיכולות החיפוש של גוגל ולא מתוך רצון להיכנס לתחומים נוספים.

אז מה היא הסיבה שגוגל רכש את בלוגר? הסיבה היא פשוטה מאוד: ייעולו של גוגל כמנוע חיפוש.
הכיצד נשאלת השאלה?
על מנת לענות על השאלה אחלק את המאמר לארבעה חלקים. בחלק הראשון אתן רקע על דרך עבודתו של גוגל, בחלק השני אסביר מה זה בלוג. בחלק השלישי אסיק מסקנות ובחלק הרביעי אציין את הסיבות לרכישה.

איך עובד גוגל? (למעוניינים להעמיק)
גוגל הינו מנוע ספיידר, אשר משוטט ברחבי הרשת מקישור לקישור, לכל קישור שהוא מגיע הוא סורק את העמוד ומעביר את מבנהו, תוכנו וכדומה לבסיס הנתונים שלו, אחת מהפעולות הנלוות לפעולה זו היא מיפוי הרשת. בבסיס הנתונים של גוגל קיים מיפוי של כל הקישורים ברשת האינטרנט (כל מה שגוגל הגיע אליו).
החלק השני של דרך פעולתו הוא אירגון מיקום תוצאות החיפוש, מידת חשיבות המידע הנמצא שעל פיו מסודרות התוצאות בזו אחר זו. גישת מיון זו נקראת page rank, שיטה זו מורכבת ביותר וחלקים ממנה משתנים כמעט כל שלושה חודשים אולם הבסיס שלה מדבר על מידת הפופולאריות של דף באינטרנט אשר מבוססת על כמות הקישורים אל הדף מדפים אחרים ברחבי רשת האינטרנט.(ככל שיש יותר קישורים לדף מסוים מרחבי האינטרנט כך הוא יותר חשוב).

מה זה בלוג?
יומן אישי שבשנה האחרונה הפך לאופנה משמעותית ביותר בין גולשי הרשת וכיום רק בבלוגר כ 250 אלף יומנים אישיים כאלו ולמעלה ממיליון צופים, הקמת יומן כזה היא פשוטה להפליא ומהירה להפליא (פחות משתי דקות למשתמש).
האיפיון העיקרי של בלוג הוא כתיבת המחשבות או כל דבר אישי או קהילתי של בעל היומן וקישורים אל אתרים מאמרים וכתבות ואל בלוגים אחרים כמובן.
מדי יום מצטרפים אלפי בלוגים לרשת-בלוגים אלו מהווים מעין אינדקס ממוקד להתרחשויות, אתרים, כתבות, תחומי עניין ועוד.
קלות הוספת הקישורים לבלוג והעובדה שכותבי היומנים אוהבים לכתוב ועושים זאת הרבה יוצרים לנו אינדקס ענק של בינה אנושית (ידע אנושי).

נחזור לגוגל – יותר נכון נחזור לרובוט של גוגל אותו רובוט אשר "זוחל" ברחבי הרשת ומגיע לקישורים. גוגל אינו יכול להתגבר על הקצב של תדירות השינויים בבלוגים, צריך להבין שחוץ מזה שכל יום נוספים אלפי בלוגים חדשים שאין עדיין קישורים אליהם (לכן גוגל לא יכול להגיע אליהם) כמעט בכל יום בעלי הבלוגים מוסיפי ומשנים קישורים מה שמוביל לקושי רציני עבור גוגל שאינו יכול לחזור לבלוג בתדירות גבוהה עבור כל שינוי.

מה ניתן להסיק מהצרכים ומהפתרונות שמסתתרים מאחורי התהליכים המתרחשים בגוגל ובבלוגר אותם ציינתי?

כאשר מתייחסים לתופעת הבלוגים במבט על, ניתן לראות שיש לנו מעין אינדקס של בינה אנושית, עצום מידות אשר מתופעל על ידי מאות אלפי מוחות.
נתון זה חשוב ביותר מכיוון שהוא יוכל לחדד את תוצאות החיפוש של גוגל בכלל ובזמן אמת בפרט.

מדוע?
גוגל רכש את בלוגר ומכאן יוצא שבסיס הנתונים של בלוגר שייך לגוגל. גוגל שולט בכל הקישורים הנוצרים בבלוגר בזמן אמת ויכול לסרוק אותם בכל רגע נתון.
כאשר מתייחסים לבלוגר כאל אינדקס אשר מתופעל על ידי מאות אלפי מוחות, אפשר לייחס משקל רב יותר לקישורים (קישורים מצטלבים וכפילויות) שנמצאים בבלוגר ועל פי זה לשכלל את שיטת ה pagerank ולהוביל לחיפוש מדוייק יותר.

זה לגבי תוצאות החיפוש הכלליות של גוגל, נקודה חשובה ביותר הוא החיפוש הבעייתי בזמן אמת וניתן לראות דוגמא ברורה לשרות החדשות של גוגל.
שרות חדשות זה של גוגל נמצא כבר תקופה ארוכה בשלב הבטא (שלב ניסיוני) וזאת מכיוון שהוא מוגדר ככישלון.
מדוע כישלון? חוסר היכולת שלו להתחרות עם חברות חדשות מבחינת זמני התגובה לידיעות חדשותיות ובמיוחד לידיעות בלעדיות.
גוגל אשר הקדיש את הטכנולוגיה שלו לאיסוף חדשות מ 4500 מקורות מידע נתקל השכם והערב בחוסר יכולת להציג את הידיעה החשובה במרכז העניינים. כישלון זה נעוץ בשיטה שלו אשר קובעת את מיקום הידיעה על פי הגורמים הבאים: הראשון - הידיעה שנמצאת בהכי הרבה מקורות חדשות והשני - על פי חשיבותו של כל מקור חדשות. נוצר מצב שכאשר ישנו אירוע חדשותי, לעיתים קרובות הוא מופיע בגוגל רק לאחר מספר שעות מה שפסל את גוגל מלהיות שחקן מנצח בזירת החדשות.
הרי מי מאיתנו רץ לחדשות גוגל כאשר הוא שומע שישנו אירוע חדשותי מסויים? אנחנו קודם כל רצים ל msn או ל Walla . גוגל לא שחקן בתחום יוקרתי זה- הוא לא יכול להיות כי השיטה שלו איננה אנושית אלא מבוססת על נתוח ממוחשב סטטיסטי, הוא לא יודע שהמעבורת שהתרסקה היא הידיעה החדשותית החשובה ביותר כל עוד העניין עודכן רק בשלוש או ארבע ערוצי חדשות בדקות הראשונות. (מה שקרה באסון המעבורת פורסם רק כשעה מאוחר יותר בחדשות גוגל).
רבותיי, בלוגרים (כותבי היומנים) כפי שאמרנו הם אנשים פעלתניים ומהירים ביותר, ברגע שיש אירוע מייד אלפי ועשרות אלפי גולשים נכנסים ליומנים שלהם ומעדכנים אותם בקישורים אל מרכזי העניינים.

גוגל אשר מחובר עכשיו לבסיס הנתונים של בלוגר, יודע לזהות מבחינה סטטיסטית שינויים כאלו (הבלוגרים יוצרים קישורים חדשים) ובזמן אמת, נוצר מצב שגוגל יכול לעדכן את החדשות שלו בצורה מהימנה, מהירה ובזמן אמת על ידי כך שנעזר בבלוגר שהוא מעין אינדקס "בעל בינה אנושית" (לא מלאכותית) ולהחזיר את כבודו בתחום החדשות, לחדד את חיפושיו ולהיערך בהתאם לעידן החיפוש הסמנטי.
רבותי, גוגל רותם את המוח האנושי לשירותי החיפוש שלו, עוקב אחריו מנתח אותו ופועל לפיו.

בברכה
עמית מירז


יועץ ומרצה מסחר אלקטרוני ומידענות עסקית.

15.03.2003



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


שאנל, קוקו גבריאל

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק