יום רביעי ב בניסן, 29 במרץ

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

בעין בוחנת

פרופסור באוניברסיטה בארה"ב, החליט ללמד את תלמידיו אמינותו של מידע מה היא בדרך מעניינת. הוא שלח אותם לרשת לחקור את גידול גפני היין במדינות שונות ברחבי ארה"ב. כחודש לפני כן, דאג לשתול ברשת מאמר "רציני" אך מפוברק העוסק בגידול גפני יין באחת ממדינות ארה"ב (רק שבאותה מדינה מסוימת לא מגדלים גפנים כלל) . מיותר לציין שרוב התלמידים "נפלו בפח" ובסקירה שהגישו ציינו את אותה מדינה כאחד ממרכזי גידול הגפנים ליין בארה"ב.

אינסוף מקורות המידע, שהאינטרנט מאפשר לנו גישה אליהם, פותחים עבורנו עולם שלם של אפשרויות חדשות ומרתקות. אחת הסוגיות, שהשפע הזה מעלה, קשורה לאיכות המידע, וליכולתנו להעריך אותו.

לפניכם מדריך מקוצר להערכת מידע

שלב א'- הערכה ראשונית

מהי סמכותו האקדמית של יוצר האתר או המאמר שמצאת?
בין הגופים המפרסמים מידע באינטרנט ניתן למצוא מספר סוגים:
* אנשים פרטיים (כולל תלמידים) המעמידים את האתרים שלהם ברשת - על אתרים מסוג זה אין שום בקרת איכות, וקשה להעריך את טיב המידע המתפרסם בהם.
* עמותות, ארגונים ואגודות מקצועיות. בדרך-כלל, מטרת המידע שגופים כאלו מפרסמים היא לשרת את מטרות הארגון ולתמוך בעמדותיו. לעיתים רבות מידע זה עשוי להועיל לנו , אך חשוב גם לדעת כיצד הוא משרת את מטרות הארגון.
* חברות מסחריות אשר מטרתן היא לקדם את עניינן הכלכלי ולפרסם את עצמן ואת מוצריהן. למידע כזה יש להתייחס בביקורתיות ולנסות לאמת אותו עם מקורות מידע נוספים.
* מכוני מחקר, מוסדות חינוך שונים ואוניברסיטאות. מידע באתרים אלה הוא בד"כ בדוק ובעל ערך.
* גופים ממשלתיים ובינלאומיים, גופים כאלו מפרסמים בדרך כלל מידע עובדתי מהימן ביותר.

איך נברר מי הוא מה ?
באמצעות כמה שיטות:

1. בחנו את הדף הראשי של האתר בדרך- כלל מצויינים בו כותבי האתר ומידע על הגוף שיצר אותו. חפשו קישורים כמו: אודות, על האתר, על הכותבים, about וכו'
2. נבדוק את הסיומת של כתובת הדף , שימו לב לסיומות שתפקידן להגדיר מהו סוג האתר בו אנו צופים.

עד כמה פריט המידע מעודכן?

באינטרנט קיימים הרבה מאד "פילים לבנים" –אתרים שנבנו לפני זמן רב והמידע שבהם אינו עדכני. לעומת זאת יש אתרים שאכן נכתבו מזמן ולא עודכנו, אך המידע בהם עדיין מתאים כמו: מידע היסטורי, ביוגרפיות וכולי.

כיצד נבדוק עדכניות של אתר?
1. האם יש תאריך על הדף/אתר המורים על זמן כתיבתו?
2. האם יש תאריך על הדף/אתר המורים על זמן עדכונו?
3. האם ניתן לאתר את כתובת בעל האתר/מאמר ולשאול אותו שאלות?

האם המידע מוצג בצורה נוחה לעיון?

כיצד נבדוק זאת?
1. האם יש כלי ניווט באתר, כך שניתן לחזור לכל דף מכל מקום, האם קיימת מפת אתר?
2. האם הניסוח ברור וקריא?

שלב ב'- הערכת תוכן האתר

הסוגיה של הערכת התוכן אינה חדשה, ואינה אופיינית לאינטרנט דווקא. כשאנו מבקשים ללמוד נושא כלשהו ומסתמכים על מקורות מידע שונים עלינו לדעת להעריך את איכות המקור ואת טיב המידע, ולא לקבל כל מידע, המגיע אלינו כ"תורה מסיני".

יש כמה דרכים לברר זאת:
1. לנסות לברר כיצד הגיעו למידע שרשום באתר?
* האם יש התוכן נלקח בחלקו ממקורות מידע מוסמכים ומוכרים?
* האם קיימת רשימת מקורות (בבליוגרפיה)?

2. האם המידע מדויק?
* האם המידע תואם את המידע המוצג במקורות מידע אחרים?
* האם יש נתונים מספריים, גרפים, טבלאות?
* האם המידע עבר בדיקה של עורך או של מומחה בתחום?

3. האם המידע שבאתר מקיף וממצה?
* האם המידע שנמצא, אכן עונה על השאלה שנשאלה, או שרק במקרה הוא מכיל את מילות המפתח שנעשה בהם שימוש.
* האם הנושא מטופל לעומק על כל היבטיו או כתוב בשטחיות?
* האם המידע אינטראקטיבי ויש בו קישורים להרחבות.
* האם המידע המוצג הוא מסמך שלם ומקורי, או קטעים ממסמך כלשהו? במקרה שמדובר בחלק ממסמך - האם יש הפניה או קישור למסמך המקורי, כדי לקבל פרטים נוספים?
* האם יש קישורים לאתרים נוספים בהם יש מידע על הנושא?

בדיקת המקורות והערכתם הוא שלב הכרחי באיסוף המידע וימנע מכם טעויות ומפח נפש.


© המידע על הקריטריונים לבחינת איכות המידע עובד מתוך מאמר באתר אורט




18.01.2003



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


לא נמצאה ביוגרפיה

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק