יום שני כ"ח בניסן, 24 באפריל

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

עוד סופגניה אחת ודי!!

אין כמו הבצק העגול והתפוח המכוסה באבקת סוכר שנקודת חן חיננית ואדומה מעטרת את ראשה. הופעתן וריחן של הסופגניות בדוכנים עולה כבר מחג הסוכות, הן מפארות קונדיטוריות ומרכולים ליד הקופות בהישג יד.

הסופגניה! מי יכול לעמוד בפניה. גם בעלי כוח הרצון החזק ביותר מתקשים. חג שלם נחגג סביבה וכל סיפור חנוכה הוא רק תרוץ להגיע אליה, במיוחד כשהן מופיעות בחוצות ובכל פינה מהבילות מאמבטיית שמן.

כשמה כן היא, כולה ספוגה בשמן וכמו שכבר אמרנו אנו אוהבים יותר את השומן בה מאשר את הריבה והסוכר ולמה? התאווה לשומן לא תמיד בשליטתנו. היא שריד קדמון של יצר ההישרדות. בתקופות קדומות היה האדם צריך לרדוף אחרי הציד ימים שלמים. הנשים עמלו קשה ללקט זרעים ולחפש מזון. לכן למד הגוף לנצל כל מזון המכיל הרבה שומן (אנרגיה) ולאגור אותו לזמנים קשים.

בתקופה המודרנית המזון רודף אחרי האדם כל הפרסומות מנסות לשכנע אותנו לקנות מזון כמה שיותר. צריך להרים רק טלפון והסופגניות על שולחנך. בחברה המודרנית אין צורך במאגרי שומן המזון נמצא בשפע.

כל סופגניה בינונית מכילה לפחות 350 קלוריות כל ביס שווה 70 קלוריות, רובן מהשומן, אז מה? 1 גרם שומן שווה ל-9 קלוריות. 1
גרם חלבון או פחמימה שווה ל-4 קלוריות. ככל שאנו אוכלים יותר שומן בתפריט יש סיכוי שמשקל הגוף יעלה ואחוזי השומן בגוף יעלו.
השומן המתקבל מהמזון הופך להיות מחסן אנרגיה. הוא נאגר ברקמות מיד לאחר צריכתו. לעומת קלוריות הנצרכות מפחמימות ( לחם, אורז, פסטה וכו') וחלבונים (בשר, עוף, מוצרי חלב וכו'), שהגוף מנצל את האנרגיה שלהם לשימוש מידי, לבניית רקמות ופעילויות שונות בגוף. זו הסיבה שספורטאים אוכלים יום לפני תחרות הרבה פסטה. יש לציין כי אחד הגורמים לתאווה לממתקים שומניים הוא גם לחץ נפשי. מסתבר שבנות מעדיפות לאכול מזונות שומניים מתוקים (שוקולד עוגות קצפת, גלידות) יותר מבנים בעיקר בתקופה שלפני המחזור. לעומתם הבנים מעדיפים ארוחות עשירות בחלבון ושומן (סטייק, שניצל, קציצה).

ההשמנה אינה התוצאה היחידה לאכילה מופרזת של שומן. עודף שומנים גורם לבעיות בריאות קשות כמו מחלות לב, לחץ דם, שטף דם במוח ועוד... אומנם אתם צעירים וכל המחלות הללו רחוקות מכם. אך טיפול מונע והשגחה יום יומית יכולים למנוע בעיות בעתיד. לכן למדו לאכול מזונות דלי שומן חלב על מוצריו השונים, גבינות עם אחוזי שומן נמוכים, גלידות דלות שומן , הורידו את העור מהעוף ופחות עוגות עם קצפת שמנת. אבל עם זאת אין להשמיט לגמרי את כמות השומן מהתפריט שלנו. אנו צריכים כמות של 30 גרם שומן לפעילות תקינה של הגוף. ( יש ויטמינים הנמסים בשומן, פעולה תקינה של המעיים, לעור ועוד...).

אז מה נעשה בחנוכה?
לא נוותר על הסופגניה. נאכל את הטובה ביותר של הסבתא או הדודה ונשתדל ליהנות ממנה עד הסוף. נוותר על מילוי שוקולד וריבת חלב. הסופגניה המסורתית הכי טעימה. נדע שלסופגניה השניה יש את אותו הטעם כמו הראשונה. נזכור כי כל ביס = 70 קלוריות. סופגניה = 4 פרוסות לחם רגיל או 8 פרוסות לחם קל.
הימנעות מסופגניות תביא להתנפלות על הסופגניות.
נחליט שהשנה נאכל רק שתי סופגניות.
עלינו להחליט אם להיות סופגניה תפוחה או לביבה שטוחה.

חג שמח ובהצלחה מיקה משומרי משקל




13.12.2008



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


סטרייסנד, ברברה

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק