יום שלישי ג בכסלו, 21 בנובמבר

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

"המנגל"

כשהתחלתי לכתוב נתקלתי בכל מיני מילים ומושגים המציינים אירועים אלו.

ברבקיו - מנגל (המקור ערבי מנקל שפירושו כירה ניידת). 
על האש - לנפנף.
על הגריל - מצלה.
פיקניק - בעברית טוזיג. טיול חברתי לנופש ובילוי, זמן בצוותא לסעודה בתוך הטבע.
קומזיץ - מקורה של המילה ביידיש. פירוש המילה "קום זיץ" "בוא שב".  במקור הכוונה הייתה לארוחה בחוץ, לאו דווקא ליד האש. מאוחר יותר אומצה המילה  בידי הפלמ"ח לישיבה סביב המדורה ובמשמעותה זו נשארה עד ימינו.
הקומזיץ היה חלק מהווה הפלמ"ח, והוא כלל: שירה בציבור אכילת "קרטושקעס" תפוחי אדמה שנאפים במדורה עצמה ושתית קפה מהפנג'ן שעל האש.
לאחר קום המדינה הפך הקומזיץ לפעולה נפוצה בתנועות הנוער, אך אינו נחלתם הבלעדית . כיום מקובל לערוך קומזיצים לציון אירועים שונים ולפעמים עורכים בני הנוער קומזיץ ללא סיבה מיוחדת. נוהוג ביום העצמאות ובל"ג בעומר לסיים את החגיגות בקומזיץ.למרות הקור והעייפות היינו  משתדלים בני הנוער לחזור לפנות בוקר הביתה כדי להראות להורים שבילינו נהדר.

למה אנו חוששים מארוחות על האש?
- לצערנו הרב הפך המפגש החברתי , למפגש של אוכל. במקום לשים את הדגש על ההיבט החברתי  והיכולת לבלות בצוותא הרחק מהבית, שמים דגש על מה שנכנס לפה.
- אכילת הבשר "על האש" על סוגיו השונים הוא חלק נכבד מהחג.
- בצוותא – אוכלים הרבה יותר מאשר במסגרת מצומצמת, כי אין זו ארוחה מלאה מסודרת, ליד השולחן ואין שולטים במה שנכנס לפה. אוכלים ואוכלים ולא מרגישים.

נחליט!!!!
* להפוך את  היציאה לחיק הטבע לא רק ל"חגיגת אוכל" אלא גם ליום  בילוי בארצנו הנהדרת בשילוב טיול קצר המתאים לכל בני המשפחה.
* נצטייד בכדור ומשחקי חברה שיתאימו גם למבוגרים.
* אין צורך לפסול  על הסף אכילת  בשר על האש . אך עלינו כן לשמור על הכללים ונוכל ליהנות מטעמו הנפלא של הבשר ולשמור על בריאותינו.

* העדיפו בשר עוף, דגים על פני בשר אדום כיוון שיש בהם פחות שומן.
* העדיפו חזה עוף על  כנפיים המכוסות בהרבה עור ושומן.
* רצוי  לעטוף בשר  בנייר כסף. כך נעשה  הבשר לעסיסי יותר. כמו כן  אפשר גם  לעטוף תפו"א שלם או פרוס תירס וירקות בנייר כסף  או שיפודי ירקות על האש.
* בקשו להכין  בנפרד  רוטב לסלט בצנצנת.  לפני האכילה ערבבו את הכמות הרוטב הרצויה לכם.
* לשתייה הצטיידו במים ומשקאות דיאטטיים , משקאות ממותקים הם עתירי קלוריות.

אכילה מחוץ לבית טומנת בחיקה מוקשים בלתי צפויים. אנחנו אף פעם לא יודעים מה יגישו לנו וחוששים לאבד שליטה בגלל שנהיה רעבים.
הדרך הפשוטה ביותר לצמצם את ההפתעות היא להיות מעורבים בתכנון הבילוי ובתכנון האוכל.

כיצד אתם יכולים לעזור ?
* הציעו להורים לחתוך את הסלט
*  הכינו אתם שיפודי ירקות (פלפל, בצל, קישוא, עגבניות שרי)
* תבקשו מההורים לקנות מראש חזה עוף והשרו אותו יום קודם בתערובת של רוטב סויה , מעט דבש, קטשופ, מעט חומץ, שום ותבלינים.
* הכינו קלחי תירס עטופים ברדיד אלומיניום
* דאגו לארוז פירות לפיקניק. בזמן שהבשר נמצא על האש, אכלו תפוח. כך תגיעו לארוחה פחות רעבים.
* דאגו  אתם להביא כדור מהבית, אופנים, קורקינט,  גלגיליות או אפילו עפיפון. כל דבר שיעסיק אתכם רחוק מהאוכל.

חג שמח
מיקה





09.05.2009



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


מגריט, רנה

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק