יום רביעי ב בניסן, 29 במרץ

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

אכילה 'סוערת' במזג אויר סוער

כשהחורף בעיצומו, הזלילה הגדולה מתחילה והדיאטה נכנסת "לתרדמת חורף". מזג אויר אפרורי, הקור, הבגדים החורפיים והרחבים, נותנים "רשות" לארוחות מופרזות. אנו נוטים לשכנע את עצמנו שהאוכל מחמם ואומרים "בחורף אעלה במשקל ולקראת הקיץ אוריד בקלות את הק"ג שנוספו".

האם נכון הדבר שאנו צריכים לאכול יותר כדי להתחמם ?

עובדה פיזיולוגית אומרת ככל שקר יותר מוציא הגוף יותר אנרגיה  (קלוריות) לקיום וחימום הגוף, ללא כל פעילות מואצת של השרירים. כדי לשמור על רמת חום מאוזנת בגוף, מאותת הגוף למרכז התיאבון במוח לתוספת מזון כדי לספק לו את האנרגיה הנדרשת עקב הקור.
"הדבר דומה לתנור חימום בבתי המופעל ע"י תרמוסטט. ככל שקר יותר הוא מורה  לשחרר יותר דלק לחימום" והדלק של גופנו הוא המזון.
באופן טבעי שורף הגוף בחורף ב-10% יותר קלוריות.  אך היום אנו גרים בבתים, שוהים בחנויות, בית הספר ומקומות ציבוריים מוסקים ולכן אין צורך להגביר את האכילה .

האם יש זו הסיבה שיש לנו צורך לאכילה מוגברת בחורף?

בתקופה המודרנית בארצות המערב ובמיוחד בארץ שלנו למדנו להתגבר על הקור. איננו אנשי  המערות ובכל מקום יש חימום זמין: בבתים, בבתי הספר, במכוניות באוטובוסים ובכל מקום ציבורי. אין לנו צורך בזלילה כדי להגביר את החימום בגוף.
ובכל זאת, מחקרים מוכיחים שלירידה בשעות האור ביום ולקור בחורף יש השפעה על מצב הרוח  ועל התאבון, התוצאה דכדוך, רעב ותשוקה למתוק.  

עצות מעשיות לימי חורף סגריריים: 

א. השתדלו להיות פעילים פיזית יותר. פעילויות שונות במיוחד הליכה יעזרו לחימום הגוף.
ב. אכלו ארוחות חמות גם לחימום וגם להארכת משך הארוחה. כידוע  מרכז השובע במוח מתחיל לפעול רק אחרי 20 דקות של אכילה.

* פתחו את ארוחת הבוקר בדייסה חמה, או קפה, תה טוסט עם ביצה רכה חמה.
* בצהרים ממליצים בארוחה חורפית לפתוח במרק ירקות הממלא, במקום סלט ירקות קיצי ולאכל ירקות מבושלים.
* יש להרבות באכילת קטניות - הן מזינות ומשביעות. מכילות חלבונים וגם פחמימות.
* בערב יש לשתות שוב מרק חם ולאכול לחם או פשטידה חמה מירקות.
 
ג. תזונאים מאשרים את המנהג ההודי להוסיף לתבשיל חם, או מבושל תבלינים חריפים, בעיקר פפריקה, פלפל חריף, שום, הל. יש להם תכונות מחממות. התבלינים הללו משרתים מספר מטרות :

* מענגים את חוש הטעם.
* יוצרים תחושת שובע.
* מגבירים את חום הגוף.
* ועוזרים להרחיק ליחה מהגוף בעת הצטננות.

ד. לאלו הנתקפים להיטות לממתקים בימי החורף יש לד"ר ניבה שפירא  הסבר - "מדובר באנשים  
    שהקור והחשכה היורדים מוקדם משרים עליהם מצב רוח סגרירי, מעין דיכאון קל".

מה עושים ?
שעת ארבע היא בדרך כלל שעת הממתקים. לכן מקדימים תרופה למכה -  שותים שתי כוסות תה, או משקה חם ומקנחים בממתק קטן.
אפשר לשתות חלב חם וללק כפית ריבה דיאטטית.
אפשר להכין תפוח אפוי ולחמם במיקרו כעוגת תפוחי עץ.

ה.  במקום הקרקרים, החטיפים והפיצוחים הנאכלים בשעות הצפייה המרובות בטלוויזיה בחורף,  יש לאכול  פופ קורן חם, גרגרי חומוס מבושלים שחוממו, רצועות  גזר ופלפל.
 "מחקרים הוכיחו שכל שעת צפייה בטלוויזיה מגדילה ב- 2% את הסיכון להשמנה.".

אז שמרו על עצמכם,
חורף חמים נעים משביע!

מיקה.



 


 




22.12.2007



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


לא נמצאה ביוגרפיה

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק