יום חמישי ג בניסן, 30 במרץ

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

דווקא לקחת ללב

מחלות לב הן הגורם הנפוץ ביותר לתמותה בעולם, כשליש מכל מקרי המוות בעולם נובעים ממחלות לב. ודווקא בישראל מראה מחקר אחרון סובלים למעלה משליש מהאוכלוסיה מגורם סיכון אחד לפחות למחלת לב.

יום בריאות הלב, תחת הסיסמה "כמה צעיר לבך", נועד להעלות את המודעות לגורמי הסיכון להתפתחות מחלות לב.

מהם גורמי הסיכון למחלת לב:

*השמנת יתר, בעיקר באזור הבטן (אבל לא רק). השמנת הייתר מעלה את הסיכון ללקות בהתקף  לב ראשון 4 עד 8 שנים מוקדם יותר לעומת אנשים רזים. את מידת ההשמנה בודקים באמצעות מדידת היקף המותניים או באמצעות מחשבון BMI

*יתר לחץ דם, כלומר לחץ דם גבוה. את לחץ הדם ניתן לבדוק באופן סדיר בעזרת מכשירים אוטומטיים המצויים בכל מרפאת קופת חולים.

*כולסטרול גבוה,  עודפי כולסטרול בדם מאיצים את הצטברותו על דפנות כלי הדם ומגדילים את הסיכון ללקות בהתקף לב.  את גובה הכולסטרול בדם בודקים באמצעות בדיקת דם פשוטה.

*רמת סוכר גבוה, רמות סוכר גבוהות בדם עשויות להוביל לעליה בלחץ הדם שהוא גורם סיכון משמעותי ללקות במחלות לב. בדיקת רמת סוכר בדם ניתן לבצע באמצעות בדיקת דם פשוטה.

* שומנים בדם, רמת שומנים גבוהה בדם עשויה להביא לחסימת עורקים חלקית ומלאה ולגרום להתקף לב או שבץ מוחי. גם כאן הדרך לגילוי הבעיה נעשית באמצעות בדיקת דם פשוטה.

על פי נתוני סקר רפואי מסתבר שצריך להיזהר מהשילוש המסוכן המגדיל את הנטיה להתפתחות מחלות לב וכלי דם: שומן באזור הבטן בצירוף שני גורמי סיכון לפחות (כולסטרול, שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכר בדם).

גורמים נוספים הידועים המגבירים את הסיכון הם עישון וחוסר פעילות גופנית. קיימים גורמים נוספים ופחות מוכרים כמו: מתח נפשי, בדידות ודיכאון העשויים גם הם לזרז הופעתה של מחלת לב.

איך נמנעים מכל הצרות הללו?

שאלנו את המומחים מהמרכז לבריאות הלב כיצד ניתן להמנע ממחלות לב?
" לא כל מחלת לב ניתן למנוע אולם את תהליך סתימת העורקים, האחראי לרוב מחלות הלב המסוכנות, ניתן להאט או לעצור. הצעד הראשון במניעה הוא מציאת גורמי הסיכון ללב המיוחדים לכל אדם על ידי עריכת בדיקות שונות והתייעצות עם הרופא. בבדיקות אלה יתגלה האם הכולסטרול ושומני הדם הם גורמי הסיכון העיקריים, האם זה לחץ הדם הגבוה או שמא במקרה אחר המתח והלחץ הרבים ביומיום הם המסכנים יותר את הלב. הצעד השני לאחר איתור גורמי הסיכון הוא נקיטת כל האמצעים על מנת לנטרלם ככל הניתן. תזונה נבונה, פעילות גופנית מהנה, אימוץ דרכים שונות להרפיית מתחים וכשצריך גם שימוש בתרופות מסוימות, עשויים למנוע מחלות לב ברוב המקרים.

למה הכוונה בתזונה נכונה?
לבריאות הלב מומלצת תזונה עשירה בירקות ופירות מגוונים הנאכלים עם קליפתם, קטניות ודגנים מלאים (שעועית, אפונה, סויה, שיבולת שועל, שיפון, חיטה מלאה ועוד הרבה), דגים שמקורם מהים הצפוני (סלומון, סול, מקרל בקלה ועוד) ושמן זית איכותי. מזונות שמומלץ להמעיט באכילתם כוללים בשר אדום (סטייקים, המבורגרים וכדומה), דגי בריכה שמנים, מזון תעשייתי מזוקק כמו המזון שיש בדוכני המזון המהיר (ג'נק פוד) ומאכלים עשירים בשומן.

ומה בעניין פעילות גופנית?
לא להתעמל זה לא בריא בערך כמו עישון קופסת סיגריות אחת ליום. האזהרה מכוונת גם לילדים שכן מעריכים כי 2 מכל 3 ילדים אינם זזים מספיק. ילדים רבים מבלים היום שעות רבות מול מסכי המחשב והטלוויזיה ובכך  מגדילים את הסיכון לחלות בעציד במחלות לב. בחרו לכם חוג ספורט מאומנויות לחימה דרך מחול, כדורגל, טניס ועוד רבים. ניתן ללכת ברגל בשכונה או לטייל עם הכלב, להקפיד לעלות לבית במדרגות ולא במעלית בקיצור, דאגו להיות פעילים במשך השבוע.

ולסיום, אל תשכחו השמירה על לב צעיר ובריא מתחילה כבר עכשיו. זה הזמן לערוך את השינויים באורח החיים ולשמור על לבכם!

בשל חשיבותו של הלב לחיים, שמו נשזר בעשרות ביטויים ותגמים.
לפנכם חידון קצר, מצאו את הפירושים לכל אחד מהביטויים הבאים:
לב אחד -
לב זהב -
לב רחב -
לב כבד -
מוג לב -
לב של אבן -
כאב לב -
מחמם את הלב -
גילוי לב -
בלב שלם -

את התשובות שלחו בדוא"ל לאתר בז

רמז:  שיטוט באתר המרכז לבריאות הלב יסייע לכם לגלות את התשובות!

אתרים נוספים שכדאי ללמוד בהם על הלב:
לשמור על בריאות הלב
לב וליבה

הכתבה נכתבה בסיוע  אופיר פוגל מנהל האתר  המרכז לבריאות הלב





19.09.2006



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


רמב"ם רבי משה בן מימון

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק