יום שלישי ג בכסלו, 21 בנובמבר

לשרותכם מנוע חיפוש מבוסס גוגל הממוקד באתרים חינוכים.Beta

   : חפש ראשי

I.C.Q. לסיוע בעת מצוקה

בשנים האחרונות אני נתקלת יותר ויותר באירועים אלימים ומריבות בית הספר שתחילתם מסתבר היה בערוץ ה I.C.Q. ולכן התפלאתי שפנו אלי מאירגון ער"ן - עזרה נפשית באמצעות הטלפון וסיפרו על נפלאות ה I.C.Q. בטיפול במצוקה של בני נוער.

ובעצם למה לא? הרי שם מבלים חלק נכבד מכם שעות לא מבוטלות בבית (ואפילו בבית הספר). באירגון ער"ן הבינו את זה ולמדו שאם הם באמת רוצים להיות משמעותיים לבני נוער עליהם להשתמש בערוץ המתאים.

אז מה זה בעצם ער"ן?
שירות ער"ן הוקם בירושלים בשנת 1971, ומאז התרחבה פעילותו והיום הוא פועל ב- 10 מוקדים בארץ: ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע, נתניה, כפר סבא, כרמיאל, חדרה, ראשון לציון ונצרת. ער"ן הוא שירות, המציע עזרה ראשונה נפשית בטלפון 24 שעות ביממה, בכל ימות השנה, תוך הקפדה גמורה על סודיות ועל אנונימיות. אדם במשבר, החש בדידות, אכזבה, ייאוש, חושב על התאבדות או נמצא במצוקה נפשית מכל סיבה שהיא, ימצא בער"ן אוזן קשבת והתעניינות כנה בבעיותיו. מתנדבי ער"ן ינסו להקל עליו באמצעות שיחה, וביחד יחפשו דרכים להיחלץ מן המצב וימסרו לו מידע והכוונה לשירותי סיוע שונים. במצבי חירום מתנדבי ער"ן עושים כל מאמץ להציל חיי אדם.

בער"ן 1000 מתנדבים המאיישים את עמדות הטלפון. המתנדבים באים מרקע מקצועי מגוון. חלקם בעלי הכשרה בחינוך, ייעוץ חינוכי, עבודה סוציאלית או פסיכולוגיה, אחרים בעלי מקצועות שונים בתכלית. גברים ונשים, צעירים ומבוגרים, עולים וותיקים, שלכולם אוזן קשובה, לב פתוח ונכונות לסייע לאדם במצוקה. המתנדבים עוברים הליכי מיון קפדניים והכשרה מיוחדת המקנה להם מיומנות להגיש עזרה הולמת בטלפון.

לפני שלוש שנים הורחב השרות גם לאינטרנט, וניתן באמצעות שיחות באיי סי קיו ופניות לדואר האלקטרוני.

שאלנו את יצחק גילת האחראי על התחום בער"ן :

למה דווקא אינטרנט? מה הופך אותו ליותר יעיל משירותי הטלפון של ער"ן?
"זאת באמת שאלה טובה. האינטרנט משמש עבור רבים ערוץ תקשורת אנונימי לחלוטין. אתה יכול לדבר בטלפון מבלי לחשוף פרטים, כן, אבל פסיכולוגית אתה מרגיש שבעצם העובדה ששומעים את הקול שלך אתה מסגיר את הכל. 
עוד חשוב לציין שהאינטרנט מסייע בעיקר לבני נוער. רוב הפונים הם בני נוער. הם הרי מכירים הרבה יותר טוב את המדיום, וזה בין כו' וכו' כלי תקשורת פופולארי עבורם."

מה מאפיין את הפניות שמתקבלות בשרות של ער"ן באינטרנט?
"מחקר שבחן את אופי הפניות למענה של ער"ן באי סי קיו, ולמענה הטלפוני, גילה שקיימים מספר הבדלים באופי הפונים ובאופי הפניות לשני הערוצים. ההבדל העיקרי באופי הפונים הוא בגיל שלהם. אחוז הפונים הצעירים, עד גיל 24, גבוה הרבה יותר באי סי קיו (כשישים אחוזים) מאשר בטלפון  (כחמישה עשר אחוזים)."
מסתבר גם שהרבה פעמים לבני נוער קל יותר לכתוב מאשר לדבר, אנשים רבים מוצאים בשפה הכתובה אמצעי יעיל יותר להביע את מחשבותיהם ותחושותיהם, מאשר בשפה הדבורה.

אילו בעיות מפנים אליכם בני נוער בשירות I.C.Q.?
הניסיון שהצטבר בער"ן מלמד שאכן פונים אלינו במגוון רחב מאד של מצוקות, כמו קשיים ביחסים בין אישיים, בעיות בבית הספר, חיכוכים בתוך המשפחה, בדידות, חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, מחשבות אובדניות ועוד נושאים רבים.

 במה מתבטאת העזרה לפונים באיי סי קיו?
ראשית, אנחנו מקשיבים לפונים, מאפשרים להם לשתף אותנו במחשבות וברגשות שלהם, ללא שיפוט וללא ביקורת, משתדלים להבין אותם ולתמוך בהם מבחינה רגשית. שנית, אנחנו מעודדים את הפונים,  מנסים להראות להם זוויות ראייה נוספות על הבעיה שמציקה להם וחושבים יחד איתם על דרכי התמודדות. במקרים רבים, המצוקה והכאב שאנשים נמצאים בהם, משתלטים על המחשבה ועל הרגש, ומקשים לראות את המצב בצורה שונה, מעודדת יותר. שלישית, במקרה הצורך אנחנו מייעצים לפונים אלינו לאילו גופים מקצועיים לפנות , כדי להמשיך את העזרה בבעיה שלהם.

מתי פועל השירות?
השרות של ער"ן באיי סי קיו פועל כל ערב בין שמונה לחצות. המספר הוא 296004540.

מסכם יצחק גילת:
"מחקרים מראים שבני נוער רבים מרגישים מצוקות, לעיתים חריפות, ואינם פונים לעזרה, בגלל חשש, סטיגמה או חוסר אמון. הניסיון שלנו מראה, שרבים מאלה שנרתעים מפניה לעזרה פנים אל פנים, מרגישים ביטחון לשוחח באופן אנונימי, עם מתנדב מבין ואמפתי. אנחנו מזמינים כל מי שמעוניין לשוחח, לשתף, להתייעץ, בכל נושא שמטריד אותו, לפנות אלינו."



אתר ער"ן

06.05.2006



השבוע בהיסטוריה
מורשת ישראל
אוכל ושאר ירקות
על הא ודע במדע
פנאי ובידור
הפסקה פעילה
בז שטח
מידענות
תיבת נח
המלצה על ספר
בניית אתרים


מגריט, רנה

לפי תאריך :

כתוב לנו | ספר אורחים | אמנת פרטיות | פרסם בבז | הוסף אתר
כל הזכויות שמורות בז © 2000-2002 תנאי שימוש
האתר נבנה ומתוחזק עלידי אפוק